måndag 14 april 2008

Med vilken rätt?

Jag klev in på biblioteket idag för att kopiera lite uppgifter till en ansökan. Men det kostade 2 kr per kopia. Är inte det inflationstecken så vet jag inte vad. För övrigt så stängde biblioteket 16:30 idag, så jag hann inte göra mina kopior, för jag hade inte ett korvöre på fickan.

Jag kom att tänka på att förr, då kunde man kopiera ett par sidor helt gratis, det var en del at bibliotekets service. Men det är tydligen inte värt nåt längre. Sen kom jag att tänka på att förr, då kunde man kopiera på posten. Det var ju behändigt efter som det är oftast i samband med att man skickar något brev, som man kopierar. Det var service. Men så är det inte längre, service är visst inte värt någonting längre.

När jag satt idag och tittade i kalendern så insåg jag att jag inte har sökt högskola. Ajaj, jag har snackat och kollat olika utbildningar. Men jag har glömt att söka. Synd att VHS stängde ner sidan idag där man kan söka på Internet, som vanligt. Tydligen så lär sig verken dem eller jag.
Förra året så fick jag också problem med VHS eftersom de vägrade skicka en pin-kod till mitt konto. Jag var tvungen att verifiera min identitet med en pin-kod, just den pin-kod som jag ville att de skulle skicka.

Vad är nu detta? Jag är emot uttrycket: ”Det var bättre förr”. För det var det inte, det var bara annorlunda. Men arbetarrörelsen, med sossarna i spetsen byggde upp en stark välfärd i Sverige. En välfärd som byggde på service som vi betalade med skatten.
Men bara för att sossarna byggde upp välfärden, ger det dem rätt att avveckla den? För det var inte den borgerliga regeringen som stängde postkontoren. Och det är inte bara dem som hellre sänker skatten än ökar stödet till biblioteken. Inte här i Göteborg i alla fall.

Jag undrar vem det var som lyfte kravet på att avveckla välfärden. Är det så att svenskarna är okej med det som ideologisk vision och politiskt projekt? För det känns som att alla säger att det är enda alternativet.

5 kommentarer:

Walle sa...

Det var faktiskt bättre förr. I alla fall om vi inte går längre bak än till 70- och 80-talet. Riktig post, t.ex.

Mattias Poulsen sa...

I mitt perspektiv var 70-talet inte "förr", det är nu, i våra dagar. Men det var inte bättre då heller, det var bättre med posten, men sämre med andra grejer.

Sen handlar det om "bättre för vem"? Det var bättre för adeln på 1700 talet. Men sämre för de allra fattigaste. Men allt är relativt i sammanhanget tid. Därför var det inte bättre förr, det var bara annorlunda.

På medeltiden löste man problem på andra sätt än i vi gör idag. Då var våld en legitim konfliktlösning. Vi ser på historien med våra preferensramar. Därför var det inte dåligt, bara annorlunda.

Mattias Poulsen sa...

P.S tillexempel var rocken bättre på 70 talet... Men och andra sidan kunde man inte ladda ner den från Internet. Och så hade vi ju borgerlig regering och andra dåliga saker då med... D.S

Walle sa...

Den borgerliga regeringen på 70-talet var å andra sidan inte särskilt borgerlig... Läs vad CUF tyckte på den tiden och vad CUF tycker idag...

Ärligt talat- internet- det är bara trams i sammanhanget. Säg mig, politiskt sätt, VAD som är bättre i dag än när vi växte upp, Paulsen?

Skolan- skulle inte tro det. Leve Lgr 80!
Tullväsendet
Valutareglering
Löntagarfondsdiskussion
ATP
Allmän värnplikt (da facto)
Riktig utrikespolitik
Bättre studiemedel

Listan kan göras längre.

Mattias Poulsen sa...

Jag växte upp på 90 talet... Det är i alla fall det decenniet jag har minnen ifrån. Det var då jag gick i skolan.

Jag hade lärare som slog elever.
Jag hade geografiböcker där Tjeckoslovakien och Sovjet fortfarande var länder och Ronald Reagan var president i USA.
Jag minns första gången någron lämnade in ett datorskrivet arbete. Det var i slutet av åttan.
Min farsa var arbetslös i över två år. Jag var glad över att komma till skolan efter sommarlovet, för det innebar att vi fick ett mål lagad mat om dan.
Listan kan göras längre...

I ett generationsperspektiv är 80, 90 och 00 talen i stort sett samma sak. Generellt är det inte bättre.

Men jag kan hålla med om att lösningarna på problemen var bättre på 60 och 70 talen. Men samtidigt hade man mindre parametrar att ta hänsyn till.