fredag 30 maj 2008

Bloggabstinens

Jag har faktiskt fått lite bloggabstinens. Det här med att blogga fungerar ju så att jag kan kabla ut mina dummaste idéer för allmänheten. Då behöver jag inte fundera mer på dem och jag kan gå vidare till att hitta på nya dumheter.

Bland annat har jag tänkt mycket på demokrati. Det kan verka vara en ganska märklig sak för en ung man att tänka på. Jag borde väl tänka på en fräsig bil och en schysst lägenhet. Men jag tänker på demokrati. Men jag vill utveckla det lite mer så jag återkommer troligen till det.

Däremot hörde jag något roligt i morse. Golfare lever längre än andra, icke-golfare. Det var någon forskare som hade kommit fram till detta. En typisk undersökning som kommer då och då med triviala fakta och antaganden som en kattunge kan lura ut med röven. Det spekulerades lite i om det var för att de promenerar och motionerar så lång upp i åldrarna eller om det är en hälsosammare sport (om man nu kan kalla moderatbandy för sport) än exempelvis fotboll. Det är mindre skador och doping. Om man skulle jämföra denna undersökning med en annan undersökning som jag faktiskt bydde mig om att läsa. Men som av någon anledning inte framhålls i några allmänna sammanhang.

Denna undersökning slog fast att personer med arbetarklassbakgrund (även de som inte längre är låginkomsttagare) generellt lever fem år kortare än de med övre medelklass, eller överklassbakgrund.

I ljuset av detta så känns det rätt självklart att tennisspelare och de som bara dricker det finaste av systemets utbud och fifflar med skatten och hälsat på kungen också lever längre är de flesta andra...

Den klene lille Enar han hade en mani.
För Enar samla stenar som det var hål uti.
Ha ej som mål att samla hål,
sa mamma på sitt modersmål.
Till lille klena Enar, som samlade på hål.

Inga kommentarer: