måndag 11 februari 2008

Ett korrekt faktum

Jag skall bli politiskt korrekt, det är liksom mode just nu. Vad menar Världens Viktigaste Man med det? Skall han bli feminist och miljökämpe?
”Nej ta mig tusan, gud förbjude! Jag skall bli nyliberal!”

Jag har läst i en förnämlig tidning att det är orättvist med jämlikhet, tänk alla de som anstränger sig mer än alla andra. Och så får de inte vara bättre än alla andra, fy tusan. Jag önskar att alla de där grabbarna som sitter där borta på skandia blev lämnade i fred, de anstränger sig faktiskt och är lite för mer än oss andra. PK!

Jag tror på det där med prestationer, den som gör mer förtjänar mer. Det är därför vi skall ha betyg. Och bättre upp! Vi ger lärarna prestationslöner! För varje MVG de slänger ut till de kraxande kråkungarna uti bänkarna får de pluspoäng! Dem kan de antingen byta in mot ICA-poäng eller använda för att dra av på skatten! Fantastiskt PK!

Jag hoppas Axfood köper Vin och Sprit! Då kan vi slå klackarna i taket och tacka vår lyckliga stjärna. Då kan vi köpa en pava rödvin till våra varmkorvar och tacka för oss! Vi behöver inte känna ånger, det kan vi anställa någon som gör, kalla det hushållsnära tjänst och dra av på skatten. Föresten har vi sålt vårt kollektiva samvete till lägstbjudande. PK!

Om nyliberalismen inte faller dig i smaken. Om valfrihet får vika sig för trycket och straffen inte fungerar. Om marknaden inte har räddat dig ännu. Då har jag medicinen. Jag och alla kloka människor som sitter i regering och på universitet. När nyliberalismen inte fungerar så betyder det bara en sak, du har inte försökt tillräckligt, mer! Mer! Mer! PK! PK! PK!

Inga kommentarer: