lördag 23 februari 2008

Vilka dog 1994?

När jag inte har något bättre för mig så brukar jag tänka på döden. Inte på ett sådär ”tänk vad jobbigt det med döden”-vis. Snarare att allt faktiskt handlar om döden, i alla fall i frågesporter och då är ju döden ganska rolig.

Vilka dog 1994? Det var ganska länge sen så man blandar rätt lätt ihop det och tänker att Ted Gärdestad, som dog för ganska länge sen, kan ha dött 1994. Det gjorde han inte, han dog 1997.
Men däremot så dog både Richard Nixon och Kim Il Sung 1994. Beppe Wolgers dog i augusti 1986, Lee Falk dog 1999 precis som Julius Nyerere och Björn Afzelius.

Kurt Cobain tog en kula för pannan 1994, Harry Brandelius stämplade in samma år. Man skulle kunna tro att Yitzak Rabin mördades 1994, men det var faktiskt 1995, det kommer jag ihåg. Man skulle också kunna tro att Fellini och Zappa dog 1994, men det var, otippat nog, 1993.

1992 var inget stort år, vad dödsfall anbelangar i alla fall. Den mest kända var kanske Gunnar Sträng som dog i mars det året. Internationellt kan väl nämnas Willy Brandt och Pierre ”Peyo” Culliford, skaparen av smurfarna.

Två andra kända profiler som dog 1994 var John Candy och Charles Bukowski som dog med några dagars mellanrum. En svensk profil var circuskungen, François Bronett. Den svenska nazirörelsens chefsideolog Per Engdahl gjorde sin sista hitlerhälsningar 1994. Den colombiska backen Andres Escobar, mördades efter att han gjort självmål i fotbolls-VM 1994.

Ja, det var många som dog 1994. Jag hade faktiskt en moster som dog 1994, men hon finns inte med på Wikipedia.

Inga kommentarer: