torsdag 21 februari 2008

The Final Countdown

Jag försöker att inte vara för personlig på den här bloggen. Jag tror väl att läsarna av bloggen är rimligt ointresserade av mitt privatliv. Men idag är en riktigt spännande dag. Jag sitter hemma på min kammare med magont. Min blivande sambo står i skrivandets stund utanför svenska ambassaden i Nairobi.

Hon skall gå på en intervju där som skall avgöra om hon har en legitim anledning att flytta till Sverige. Vi har jobbat med det här ganska länge nu och det har varit en lång process med id-kort, pass och mutor till höger och vänster. Vi träffades i slutet av april 2006, i augusti bestämde vi att hon skulle flytta hit på ett eller annat sätt. I december 2007 kunde vi äntligen lämna in ansökan om uppehållstillstånd för anknytning till Sverige.

Nu måste hon genomgå en intervju på ambassaden som förhoppningsvis skall bevisa utom allt tvivel att det här är på allvar. Så nu är det spännande, jag har ingen aning om vad de kommer fråga men jag hoppas verkligen att de är snälla mot henne.
Om sex eller åtta veckor lär jag få göra samma sak, fast i på migrationsverket i Sverige. Sen lär det väl ta dem lite ytterligare tid att fatta beslutet. Sen är det förhoppningsvis färdigt och jag blir tvungen att ringa ner till bostadsbolaget och be dem lägga till ett namn på vårt brevinkast.

Inga kommentarer: