onsdag 23 januari 2008

Vuxenpoäng

Jag satt på den blå filten och byggde legohus med olikfärgade klossar. Det var 1993 och jag var ett barn. Sen gick det några år och jag började tänka på mitt pensionssparande.
Har du nåt bevis på att du är vuxen? I vissa kulturer markerar man övergången mellan barndom och vuxenåldern, i vår kultur får vi räkna plastkort i plånboken. Eftersom vi är ett upplyst och sekulariserat land så tror jag att vi måste ha ett vetenskapligt formulär för att markera vem som är vuxen eller inte.

Snabbfrågor:
Har du…
Flyttat hemifrån? 300p
Körkort? 100p
Haft sex? 20p
Njutit av sex? 200p
Gjort ett aktivt premie- pensionsval? 200p
Rökt cigaretter? 50p
Rökt cigaretter inför en förälder? 200p
Haft ett riktigt jobb? 30p
Varit fastanställd? 100p
Har du haft ett jobb du fixat själv? 100p
Köpt porslin? 50p
Köpt en bostadsrätt? 300p
En respektive? (man/fru/pojk-/flickvän) 100p
Barn? 300p

Betalar du…
Din egen telefonräkning? 50p
Din egen hyra? 150p
Din egen mat? 50p
Din egen försäkring? 150p

Tycker du…
Att whiskey är gott? 150p
Att man måste äta bönor och grönsaker? 50p
Att byxor skall passa? 100p
Att en bostadsrätt är en investering? 150p

Brukar du…
Titta/lyssna på nyheterna? 100p
Dricka kaffe varje morgon? 80p
Gå på parmiddagar? 150p

Är du orolig för?
Den skakiga amerikanska ekonomin? 100p
Att dina föräldrar inte skall trivas på hemmet? 150p

Extrapoäng
Du får tio poäng för varje platskort i din plånbok (id-kort och lånekort räknas).
Du får tio poäng för varje svensk statsminister du kan räkna upp på rak arm.
Du får tio poäng för varje anställningsintervju du har varit på.
För varje kombibil du har får du 150p, för varje sportbil/raggarbil/Volvo 240 få du 50p.
Du får 10 poäng för varje myndighet du kan.

Jag var och träffade en kille på Folksam idag och snackade om mitt pensionssparande. Och jag kände vuxenpoängen cashas in… Jag har inget emot att bli vuxen. Man känner sig lite tuff. Nu kan man plötsligt göra grejer som bara farsan kunde göra. Men någonstans långt inne sitter den där lille grabben på en blå filt och bygger legohus. Jag är bara rädd att för varje poäng jag kammar in, tynar han bort och krymper lite ytterligare.

Inga kommentarer: