måndag 7 januari 2008

... om Negerbollen

Jag står hemma i köket igen. Eftersom jag inte har något bättre för mig så bakar jag negerbollar. Jag bakar jättemånga bollar och experimenterar med dem på alla olika sätt, en slatt konjak och ett försök med varm oboj istället för kakao. Ibland blir det lyckat, ibland lite mindre…

Det roligaste jag någonsin har hört i hela mitt liv var ett inslag på radio för några år sedan. Sverige hade småbubblat av vardagsrasism ett tag. 2002 försökte Sverigedemokraterna för första gången på allvar ta sig in i riksdagen. Så en ung journalist på Sveriges Radio bestämde sig för att idka lite grävande journalistik. Hon tog sin mikrofon och sin lilla bil ut till den lilla skånska hålan Sjöbo.
För dem som inte känner till det så satte det avhoppade Centerpartistiska kommunalrådet där Sjöbo på kartan när han startade Sjöbopartiet och drev fram en folkomröstning om den lokala flyktingförläggningen.

Journalisten strövade runt i Sjöbo och efter ett tag sög det antagligen i kaffetarmen för hon gick in på konditoriet. På en liten skylt stod det:

”Negerbollar – 10kr.”

Journalisten frågade expediten varför de sålde negerbollar.
”Vadå, det är väl inte förbjudet…” Tänk er riktigt präktig Sjöboskånska.
”Men varför kallar ni dom för negerbollar? Varför inte chokladbollar?”
”Nä, men det får vi inte, det är inte tillräckligt mycket choklad i dem.” Där slutar inslaget.
Men vänta lite nu, är det tillräckligt mycket negrer i dem för att de skall få kallas negerbollar?

Jag funderar på om det är för att det är kokos på bollarna som de kallas för negerbollar? Kokos kommer ju från de där negerländerna. Och så är det ju kakao i dem också, och var kommer kakao från? Och socker?
Fast och andra sidan så kan man ju baka dem med svenskt smör och svenska havregryn. Då kan man ju kalla dem för mulattbollar.

Man får inte säga negerboll längre. För då kan människor från främmande länder bli lessna. Är det föresten en kaka eller en bulle? Eller är det bara en liten boll?

Inga kommentarer: