onsdag 16 januari 2008

Ropen skalla, MVG till alla!

”Hej Vilma, vilka fina elefanter du målar, synd att de är blå och inte blågrå som elefanter är på riktigt, det får vi skriva i ditt skriftliga omdöme så att dina föräldrar vet hur du utvecklas.”

Jag tycker det är fräckt med betyg. Ju förr desto bättre. Vad sägs om att betygsätta spädbarn? ”33 cm, 4 567 gram, ja det är ett MVG! 32 cm, 5 423 gram, det var en liten tjockis… Du får G för att du försökte i alla fall.”

Jag ser fram emot att få tillbaka ordningsbetyget i skolan. ”Bra Sara, du bär rosa som flickor bör göra, men tyvärr kastade du boll på rasten. Det gör bara missanpassade flickor, det blir en notering i ditt skriftliga omdöme.”

Jag hoppas att vi en dag får sätta betyg på folk till och med efter att de har slutat skolan. ”Rasmus! Du har packat 327 paket på en timme, MVG! Rickard, 210, inte riktigt lika bra eller hur? Jaså? Du gick på toa? Men du måste ju faktiskt fråga om lov först, det vet du ju!”

Det är väl ett allmänt känt faktum att betyg och studiehuvud spelar mindre roll än storleken på farsans plånbok. Det är en myt att fattiga ungar kan lyckas att uppfylla sina drömmar genom att studera hårt i skolan. Enstaka gånger lyckas en unge till en undersköterska och en verkstadsarbetare komma upp sig och få jobba med turism eller något annan andrahandskarriär. Men fina jobb växer inte på träd, alla kan inte lyckas, det är den krassa verkligheten. Majoriteten av svenskarna kan inte leva ut sina drömmar, de måste bara överleva. De fräcka jobben är redan reserverade för de redan rika.

Första gången jag fick betyg var i åttan. Det var ingen rolig läsning kan man väl säga. Man visste ju att tjejerna längst fram i klassrummet var duktigare och smartare. Vi grabbar som satt längst bak i hörnet var inte lika bra. Nu fick man det skrivet på näsan. Med en imponerande kraftansträngning (om jag får säga det själv) lyckades jag lyfta mina betyg tills jag hade godkänt i nästan alla ämnen. Jag var duktig i träslöjd, engelska, historia och matte, där fick jag VG. Jag var stolt. Samma dag jag med stolthet tog emot mitt enda underkända betyg (i biologi) grät klassens smartaste tjej, hon fick bara VG i gympa. En poäng från alla rätt kan man väl säga.

1 kommentar:

Ilona W sa...

Om det inte var så tätt mellan publiceringen av våra bloggar hade jag trott att du läst min blogg Stoppa flummet på våra arbetsplatser.